Nowe nasadzenia i ekologiczne ogrodzenie w ogrodzie deszczowym przy SP 13
Ogród deszczowy przy Szkole Podstawowej nr 13 w Raciborzu przeszedł niezwykłą metamorfozę. Dzięki zaangażowaniu uczniów i lokalnych instytucji, ten ekologiczny projekt stał się przykładem, jak mądrze zagospodarować przestrzeń miejską, łącząc estetykę z edukacją.
  1. Nowe nasadzenia i ekologiczne ogrodzenie.
  2. Zaangażowanie uczniów w projekt.
  3. Tabliczka informacyjna objaśniająca działanie ogrodu.
  4. Plany na przyszłość - naukowy plac zabaw.

W listopadzie zeszłego roku przy Szkole Podstawowej nr 13 im. Stanisława Staszica powstał drugi ogród deszczowy w mieście. Przy wsparciu urzędników, Raciborskiego Centrum Recyklingu R3 Sp. z o.o. oraz uczniów szkoły, projekt ten nabrał realnych kształtów. Wiosną tego roku zdecydowano się na dalsze wzbogacenie ogrodu o nowe nasadzenia oraz ekologiczne ogrodzenie.

Podczas wyboru roślin postawiono na różnorodność i kolorystykę, aby ogród był atrakcyjny przez cały rok. Wśród nowych nasadzeń znalazły się m.in.: różnokolorowe żurawki, zawilce, szałwie omszone oraz funkie. Całość prac zakończono 10 maja br., a zabezpieczenie terenu ekologicznym ogrodzeniem było ostatnim etapem.

Dzięki tej inicjatywie, uczniowie mają okazję zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu ogrodnictwa i zastosowania wód opadowych. Po otwarciu ogrodu dzieci zostały szczegółowo zapoznane z jego funkcją oraz zasadami dbania o rośliny. Miejsce to stało się również doskonałym narzędziem do nauczania przyrody w terenie.

Przy ogrodzie, który ma powierzchnię około 30 m², umieszczono tabliczkę informacyjną, która objaśnia jego działanie. To nie tylko estetyczny element, ale również edukacyjny, który przyciąga uwagę zarówno uczniów, jak i odwiedzających.

W imieniu dyrekcji oraz społeczności szkolnej, serdeczne podziękowania kierowane są do pana Kacpra Adamczewskiego oraz pani Marzeny Kubielas za ich nieocenione zaangażowanie i wsparcie w realizacji tego projektu.

Ogród deszczowy to dopiero początek. Szkoła ma w planach utworzenie kolejnego obiektu edukacyjnego – naukowego placu zabaw. Jest to świetny przykład, jak można praktycznie, estetycznie i funkcjonalnie zagospodarować wolną przestrzeń, inspirując innych do podobnych działań.


Na podst. Urząd Miasta w Raciborzu