Przejęli konto na portalu, poprosili o kod BLIK. Kobieta straciła 1,5 tys. zł

2 min czytania
Przejęli konto na portalu, poprosili o kod BLIK. Kobieta straciła 1,5 tys. zł

Raciborscy policjanci interweniowali po zgłoszeniu 40‑letniej mieszkanki Raciborza, która straciła 1500 zł. Przestępcy przejęli konto na portalu społecznościowym i za pośrednictwem komunikatora poprosili o przesłanie kodu BLIK.

Raciborscy policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Raciborzu otrzymali zgłoszenie od 40‑letniej mieszkanki miasta. Kobieta poinformowała, że po przejęciu konta jej znajomego na portalu społecznościowym przestępcy poprosili o udostępnienie kodu BLIK i w efekcie z jej konta zniknęło 1500 zł.

Metoda działania opisana przez policję polega na włamaniu i przejęciu konta na portalu społecznościowym, a następnie wysyłaniu wiadomości do znajomych właściciela konta z prośbą o kod BLIK. Osoba generuje kod w aplikacji bankowej i podaje go „znajomemu”. Przestępca natychmiast wpisuje kod w bankomacie i wypłaca gotówkę. Transakcji wykonanej za pomocą kodu BLIK nie można już cofnąć.

Policja zwraca uwagę, że właściciel konta w aplikacji bankowej musi jeszcze potwierdzić transakcję, ale często robi to, wierząc, że pomaga prawdziwemu znajomemu w potrzebie. Funkcjonariusze przypominają o prostych zasadach zabezpieczenia przed takimi oszustwami.

  • Zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym poprzez dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania i wylogowywać się po zakończeniu sesji.
  • Nie podawać wygenerowanego kodu BLIK bez uprzedniego potwierdzenia tożsamości osoby proszącej – wystarczy zadzwonić do znajomego.
  • Zawsze dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, w tym informacje o miejscu wypłaty środków.

Policja apeluje o ostrożność i kontakt z funkcjonariuszami w razie podejrzeń oszustwa.

na podstawie: Policja Racibórz.

Autor: krystian