Jelcz wraca do hal Rafako. 500 miejsc pracy i spór o drogę Racibórz–Pszczyna

2 min czytania
Jelcz wraca do hal Rafako. 500 miejsc pracy i spór o drogę Racibórz–Pszczyna

Premier odwiedził Racibórz i w starych halach po Rafako zapowiedział reaktywację produkcji samochodów marki Jelcz. Zapowiedź zatrudnienia dla około pięciuset osób i uruchomienie linii w ciągu przeszło roku przeplata się z prośbą władz miasta o wsparcie przy budowie kluczowego odcinka drogi Racibórz–Pszczyna. W tle są deklaracje inwestorów i formalne przeszkody związane z likwidacją nieczynnej linii kolejowej.

  • Nowy rozdział przemysłowy w Raciborzu
  • Spotkanie i apel o decyzję w sprawie drogi Racibórz–Pszczyna

Nowy rozdział przemysłowy w Raciborzu

W byłych halach zakładów Rafako premier Donald Tusk przedstawił plany utworzenia oddziału, gdzie ma powstać linia produkcyjna marki Jelcz. Według zapowiedzi inwestycja ma zatrudnić około 500 pracowników, a jej realizacja potrwa blisko 18 miesięcy. Produkowane w Raciborzu pojazdy mają trafiać głównie do potrzeb wojska jako platformy pod systemy rakietowe i radarowe w ramach programu Narew.

Wydarzeniu towarzyszyło podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu S.A., Polską Grupą Zbrojeniową S.A., spółką RFK sp. z o.o. oraz Jelcz sp. z o.o.. Dokument ma formalnie poprzedzać zagospodarowanie majątku po upadającym Rafako przez powołaną spółkę Raciborska Fabryka Komponentów (RFK), w której udział biorą między innymi ARP, Towarzystwo Finansowe Silesia i Polimex Mostostal. W praktyce sam projekt ma też efekt pośredni: przewiduje włączenie lokalnych dostawców do łańcucha produkcji i zasilenie gospodarki regionu zamówieniami i podwykonawstwem.

Spotkanie i apel o decyzję w sprawie drogi Racibórz–Pszczyna

Po konferencji premier spotkał się z prezydentem miasta Jackiem Wojciechowiczem, który przekazał mu pismo z apelem o wsparcie dla budowy odcinka trasy prowadzącej z Raciborza przez Rydułtowy do Rybnika w ramach drogi Racibórz–Pszczyna. Choć projekt uzyskał już zgodę Ministerstwa Infrastruktury, jego realizacja blokowana jest przez konieczność uzyskania akceptacji PKP na likwidację nieczynnej linii kolejowej nr 176.

Prezydent podkreślił, że szybka decyzja administracji centralnej jest warunkiem kontynuacji inwestycji, która ma znaczenie dla poprawy komunikacji, bezpieczeństwa i dalszego napędu rozwoju gospodarczego w regionie. Przedstawiciele miasta liczą, że po spotkaniu zostaną podjęte kroki zmierzające do usunięcia przeszkód formalnych i umożliwienia rozpoczęcia prac drogowych.

na podstawie: Urząd Miasta w Raciborzu.

Autor: krystian