Istnieje wiele opcji przy imporcie samochodu z Niemiec. Można go kupić na giełdzie lub u handlarzy na placu, a także można uczestniczyć w licytacjach komorniczych. Możemy przywieźć go na kołach lub skorzystać z lawety. W jaki sposób kupić oraz sprowadzić samochód do Polski z Niemiec?
Zakup u właściciela
Kupowanie bezpośrednio od właściciela jest najtańsze. A jeśli zgodzi się, że może wrócić do Polski na niemieckich tablicach, to jest to najlepsza opcja. Problem tylko w tym, że Niemcy bardzo niechętnie oddają samochody sprzedawane z tablicami rejestracyjnymi. Boją się, że tablice nie wrócą do Niemiec, a po drugie, że nowy nabywca wracając do Polski może spowodować wypadek i sprzedawca straci ulgę ubezpieczeniową. Mamy wówczas niejako 3 dni na powrót do kraju, ponieważ ubezpieczenie jest nadal ważne (nawet w Polsce). W każdym razie musimy i tak odwiedzić niemiecki dział komunikacji. Podczas rejestracji sprowadzonego pojazdu niemieckie dokumenty rejestracyjne pojazdu muszą stwierdzać, że pojazd został wyrejestrowany.
Sprowadź bezpiecznie samochód do Krakowa z dowolnego miejsca w Polsce i z zagranicy!W praktyce sprawy z niemieckimi właścicielami samochodów wyglądają zazwyczaj tak. Po sfinalizowaniu transakcji i podpisaniu umowy sprzedający i kupujący udają się wspólnie do odpowiedniego wydziału komunikacji. Niemiec występuje więc o wyrejestrowanie i zwraca tablicę rejestracyjną. Następnie przekazywane są dokumenty kupującemu. Ten ostatni występuje następnie o nowe dokumenty (już na swoje nazwisko), potem o wydanie tablic rejestracyjnych i kupuje ubezpieczenie. W sumie cały ten proces to koszt około 100-150 euro.
Zakup z pośrednictwem handlarza
Ten rodzaj zakupu jest znacznie prostszy. W tej sytuacji możemy wrócić do swojego kraju w ciągu godziny od dokonania zakupu. Jest to możliwe, ponieważ samochody w komisach, na placach są zazwyczaj już zarejestrowane, a procedury związane z zakupem tablic rejestracyjnych są zwykle obsługiwane przez pracowników danej firmy. Wystarczy paszport lub kopia dowodu osobistego. Nie jest to do końca zgodne z przepisami, ale dzięki kontaktom można wiele zrobić w Niemczech od ręki, bez żadnych osobistych działań ze strony osoby zaangażowanej.
Zakup na giełdzie
Taki zakup jest dużym problemem, ponieważ w Niemczech giełda jest czynna w soboty lub niedziele, a wszystkie biura i urzędy komunikacji są w te dni zamknięte. Tak więc procedura będzie musiała poczekać do poniedziałku. Wyjątkiem jest największa giełda w Niemczech Essen, jedyna giełda, która może konkurować z największymi w Polsce. Tylko na tej giełdzie można załatwić na miejscu wywozowe tablice rejestracyjne.
Sprowadzenie samochodu na lawecie
Wynajęcie lawety nie uchroni nas przed niedogodnościami związanymi z zakupami na giełdzie. Właściciel przekazuje nam dowód rejestracyjny, który nie zawiera adnotacji o wyrejestrowaniu. Więc i tak musimy poczekać do poniedziałku. Podczas transportu pojazdu na lawecie jedyną rzeczą, o której należy pamiętać, jest stosowna adnotacja, że pojazd jest wyrejestrowany. Nowy nabywca wraca do Polski z dowodem rejestracyjnym I i II (tzw. dawny brief), które należały do poprzedniego właściciela.
Stosowana jest również metoda „polskiej tablicy rejestracyjnej”.
Oznacza to, że samochód zakupiony w Niemczech pozostaje cały czas na placu, a wszystkie procedury są przeprowadzane w Polsce, aż do wydania polskich tablic rejestracyjnych wraz z przeglądem, który de facto nie został wykonany. Następnie należy udać się do Niemiec z tymi tablicami rejestracyjnymi, wkręcić je do swojego samochodu i wrócić już legalnie do Polski.