Zarys granic Subregionu Zachodniego oraz rzeki tu płynące
Zarys granic Subregionu Zachodniego oraz rzeki tu płynące

Subregion Zachodni Województwa Śląskiego to stowarzyszenie 28 gmin i powiatów w granicach Raciborza, Rybnika, Wodzisławia, Żor i Jastrzębia (patrz mapka). Głównymi przedmiotami działalności stowarzyszenia są: lobbying dla spraw ważnych dla Subregionu, integracja różnych środowisk z naszego obszaru oraz promocja gospodarcza i turystyczna. Subregion Zachodni funkcjonuje od 2002 r.

W bieżącym (2019) roku sfinalizowano prace nad dokumentem „Strategia komunikacji marketingowej obszaru Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego”. W ramach tworzenia tego dokumentu opracowano i przyjęto nową markę subregionu. Nowe nazwy powstały po serii spotkań z Grupy roboczej ds. promocji turystycznej Subregionu Zachodniego (w tym przedstawiciele wszystkich członkowskich gmin i powiatów) oraz z przedstawicielami branży turystycznej z regionu. Koordynatorem procesu tworzenia „Strategii..." była firma Landbrand. 

5 grudnia Zgromadzenie Ogólne Członków Związku Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku jednogłośnie przyjęło i zaakceptowało wynik tych prac. Zamiast „Subregion Zachodni Województwa Śląskiego” używane teraz będzie: „Zachodnie Śląskie”. Dodatkowo przyjęto markę turystyczną subregionu, pn. „Kraina Górnej Odry”.

Główne argumenty za „Zachodnie Śląskie”:
1. Korzysta z marki matki „Śląskie”
2. Pozycjonuje na mapie Polski i regionu
3. Utrzymuje ciągłość z dorobkiem Subregionu
4. Pokazuje ewolucje, nie rewolucje
5. Umożliwia ukazanie wielopłaszczyznowego aspektu marki – nie tylko turystyka i rekreacja
6. Geograficzne umiejscowienie
7. Zwięzła nazwa, ale i pojemna
8. Identyfikacja z województwem
9. Powiązanie z mocną marką „Śląskie.”
10. „Zachodni” = bogactwo, rozwój
11. Brak faworyzacji
12. Korzyść z lepszego pozycjonowania obszaru

Główne argumenty za „Kraina Górnej Odry”:
1. Odra to energia, żywioł, piękno, aktywność.
2. Górna Odra i jej dopływy scalają cały region.
3. Tutaj zaczyna się Odra w Polsce.
4. Jest to zasób współdzielony z Czechami (tak jak marzyliśmy w przypadku Bramy Morawskiej)
5. Otwiera nas na współpracę turystyczną z samorządami od Kędzierzyna Koźla aż po Szczecin
6. Kraina umożliwia narracje kulturową w tym podkreślenie tożsamości śląskiej.